fbpx

Het was warm in het theater cafe in Weert. Twee dagen lang kwamen daar medewerkers van Gemeente Weert om de procedure van meldingen aan het gemeente loket van burgers onder de loep te nemen. Jazeker, ook de melding van een losliggende stoeptegel is een klantreis. Draw up! sloot aan.

De essentie van de workshop

Ze namen deel aan een bijzonder proces met een unieke mix aan
deelnemers waar binnen 4 dagen bereikt wordt waar normaal gesproken
maanden voor nodig zijn. Het geheim? Visuele begeleiding.

Customer Journey Design Sprint voor Meldingen Openbare ruimte

Hoe ziet het indienen van een melding openbare ruimte eruit door de ogen van de klant? Wat beleven zij? En wat missen ze? Wie is die klant eigenlijk? Deze vragen stond centraal tijdens de eerste dag. Er werd geleerd wat zogenaamde persona’s zijn en wat een klantreis precies inhoud. De persona’s werden live getekend door Jeroen Steehouwer die vervolgens op een enorm canvas samen met de deelnemers de huidige klantreis voor diverse persona’s in beeld bracht. Ook werd er stilgestaan welke werkzaamheden binnen de gemeente Weert tijdens dit proces verricht worden. Op deze eerste dag werd er afgesloten met het identificeren en voorbereiden op dag 2.

Hé Siri, er ligt zwerfvuil bij mij in de straat…

Wat is de ultieme manier waarop een klant iets kan melden bij de gemeente Weert? Dag 2 begon met inspirerende presentaties aan elkaar met voorbeelden van producten of diensten waar men echt blij van wordt. Wat is zo bijzonder aan bijvoorbeeld CoolBlue, Nespresso of misschien wel de bakker om de hoek? De live tekenaar schetste het snel op. Als voorbereiding op de komende brainstorm gaf hij daarna een korte introductie in visuele denken. Welke elementen wilden men graag terugzien in de melding openbare ruimte en hoe gaat de nieuwe klantreis eruit zien? Er werd flink op los geschetst. Afgesloten werd met een interview uurtje met experts.

Medewerkers van Gemeente Weert zeggen: Cheers!

Edwin Bours, consultant bij Circle software:

We zijn zeer onder de indruk van Jeroen. De persona’s zijn hilarisch, spot on, perfect!

 

Interesse in een samenwerking?

Share This